Walaupun lambat, suami akan usaha juga tunaikan permintaan saya – isteri

Posted on
Sy dan suami berkenalan dari zaman skolah lagi..skrg dah 10 thun kenal dy dan kami telah berkahwin hmpir 2 tahun.. di sini sy ingin brcerita tntg kesusahan yg kami harungi sbgai suami isteri..

Pada awalnya kami masing2 bekerja. Hanya kerja biasa.. kalau disatukan gaji kami berdua tak smpai 3K pun..duit itu lah kami beli segala keperluan kami.. segala bill2 akan dibayar dahulu dan selebihnya dihulurkan utk org tua kami.. tggallah beberapa ratus utk keperluan makan kami brdua..

2 bulan kami berkahwin masih lg tiada tanda2 sy mengandung..org pn dah mula tanya. sy fikir mungkin blm tiba masanya lagi utk sy mengandung dgn ekonomi kami yg tidak seberapa.. tp suami selalu pesan..percaya pada rezeki Allah..

Dan sy terus diuji dengan kehilangan org tua yg sy cintai.. sy tidak ada sesiapa lg selain suami..dialah tmpt bermanja..dialah tempat mengadu..
Alhamdulillah..Setahun lebih kami berkahwin sy disahkan mengandung..dgn kebenaran suami sy mengambil keputusan utk berhenti kerja kerana mengalami alahan yg teruk.. bermulalah episod dimana kami terpaksa menyekat segala keperluan dan kehendak kami utk cukupkn smpai ke akhir bulan..

Lepas bayar segala bill, duit yg ada dlm tgn kami hanya tggal dlm 3-4ratus shja..itu lah duit utk isi minyak kereta..itu lah duit utk makan kami smpai hjung bln. Tntg nfkah seorang isteri, sy x ambil kira itu semua.. yg penting kami sama2 dapat makan.. dpt survive smpai hjg bln pn dah memadai..kalau masak, sy akan catu lauk2 supaya x terbazir. Kalau beli ayam seekor, sy minx potong 20.. satu hari masak 4 ketul shja boleh tahan smpai 4-5 hari utk seekor ayam..

Suami sy sgt penyabar.. dy sllu tolong sy buat kerja rumah.. basuh baju.. sapu lantai.. sblm keluar kerja dy akn masakkan dulu utk sy..

Setelah 4 bulan mengandung, sy mula mendapat kekuatan utk mnjalankan tugas2 harian di rumah.. dgn ekonomi kami yg x berapa elok, sy ambil upah buat mcm2 kerja utk bantu suami dan tunaikan keinginan sy yg mula mengidam tp tak lama sbb sy mengalami alahan semula.. segala tulang dan sendi mula sakit2.. mula x larat mcm mula2 mengndung dulu..

Suami sy kata ‘tak apa..abg akn usaha utk tunaikan permintaan syg kalau syg tringin nk mkn apa2’.. tp sy cuba pendam.. sy x beritahu dy pn kalau sy tringin nk mkn apa2.. cuma kdg2 je mulut ni lincah sgt trlepas jgk lah..sy ckp, kalau abg xda duit x apa.. syg ok blh thn keinginan ni wlupn sbnrnya x tertahan pn.. wanita mengandung yg mengidam je akn tahu perasaan mcm ni..

Walaupun lambat, suami akan usaha jgk tunaikan permintaan sy wlupn dy sndiri pn ada keinginan.. dy akan dahulukan permintaan sy berbanding dirinya.. kdg2 di tempat kerja dy lgsung x makan sbb nk brjimat..kdg2 dy beli kuih2 dan cucur je sbgai mkn tgh hari.. start tahu mcm tu, sy mula bekalkan makanan utk suami.. walaupun hanya nasi kosong..kdg2 sy buat nasi goreng kalau xda lauk.. aslkn suami x kelaparan di tmpt kerja..

Kdg2 suami bawak balik makanan sedap2 time dah hujung2 bulan.. sy pelik.. suami ckp duit dah nk habis.. tggal beberapa puluh je utk duit minyak kereta..tiba2 dy bawak balik makanan yg sy hajatkan.. bila sy tnya mana dpt duit, dy cuma jwb ‘abg buat partime’.. jd sy tahu lahh suami xnk bercerita dgn lbih lnjut tentang mana dy dpt duit lebih..

Sehinggalah sy terperasan dlm kereta ade beberapa tin minuman kosong dlm plastik di kerusi belakang.. bila sy tnya dy jwb saje2 kumpul.. lama kelamaan baru sy tahu rupa rupanya suami kumpul tin2 kosong dan kotak2 terpakai utk dijual.. duit hasil jualan itu lah dy simpan utk tunaikan keinginan sy..

Sy rasa bersalah.. sy rasa terharu.. sy menangis mengenangkan usaha suami utk sy.. suami ckp itu tggungjwb dy.. jgn rasa bersalah.. ‘utk syg dan anak kita yg selama ini kita tunggu2 abg akn buat apa je..’

Lg beberapa bulan dah nak bersalin..segala keperluan utk menyambut kelahiran anak kami beli sikit2.. bulan ini baju dua helai..bulan depan 2 helai lagi..

Kdg2 bila tgk tv sama2, suami akn renung sy tiba2.. bila sy tnye kenapa dy hnya trsenyum…lpstu dy ckp “terima kasih syg da hdup dgn abg..maaf kalau syg susah hidup dgn abg”.. haaa mula lahh suami isteri ni berdrama kan.. lg2 isterinya ni kalau x mengalirkn air mata mmg x sah..

Dy selalu yakinkan sy, rezeki Allah tu ada di mana2.. cepat atau lambat psti akan ada.. Allah dh rancang segalanya..

Kami x dpt hidup senang mcm org lain.. tp insyaAllah mungkin suatu hari nt kami diberi rezeki yg tak terduga oleh Allah..

Minx doa kalian supaya kami dilimpahkan rezeki utk menyambut kehadiran cahaya mata sulung kami ini..dan doakan sy supaya dilancarkan urusan bersalin nt ya.. Amin..

Maaf kalau penceritaan dan ayat sy tunggang langgang dan susah utk difahami..- KRT

Viral Malaysia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *