Siapkan Skil Terbaik

Posted on

Siapkan Skil Terbaik

Assalamualaikum Wr. Wb

Saya Amira. Memang daripada Indonesia. Maaf bila apa yang saya cuba cakap sulit untuk dipahami. Saya pun tertawa baca confess saya sebelumnya dan bila liat tanggapan dari anda. Sebenarnya saya pernah cari link di Indonesia ga dapat. Jadi saya coba nak minta tanggapan dan bantuan serta masukkan daripada kawan-kawan pembaca. Dulu saya pernah masukkan sebuah postingan panjang. Sepertinya kerna signal ga baik. Jujur, Setahun kurang lebih, saya jarang menulis. Kerna ada something. Saya pun rindu menulis lagi. dulu menulis teman baik saya. Sekarang. Allah.. Sedihnya

Mohon maaf bila tak faham, boleh lah kawan2 belajar cakap Indonesia.
Disini saya nak bahas hal SIAPKAN SKILL BUKAN SEKEDAR KEPUTUSAN CEMERLANG maksudnya tak seimbang ataupun berat sebelah.

Hal ini berkaitan dengan pengalaman saya bekerja. First time kerja kat sebuah office saya rasa happy sangat kerna Allah bagi saya kesempatan lebih disbanding kawan2 saya. Saya coba untuk lakukan yang terbaik dari diri saya. Bekerja sampai lewat waktu. Apa2 dorang perlukan saya coba buat. Alhamdulillah berkat ilmu-ilmu yang saya peroleh dari sekolah rendah dahulunya.

Tapi, hal yang sangat membuat saya shock ketika saya di fitnah tak buat kerjalah tak pandai buat kerja lah. Sampai bos 1 panggil saya. Bos Tanya saya apa yang saya kerjakan di samping ketua saya (Ketua dari ruangan tempat saya bekerja). Saya jelaskan lah apa-apa yang saya kerjakan. Akhirnya bos saya diam.

Partner saya pun pernah cakap, ketika die baru datang. Die cakap, kamu ga pulang ya, tidur disini ya. Bila saya ingat itu. Sungguh kisah yang tak pernah saya lupa. Bila anda lihat saya, mungkin anda pun cakap yang saya ni tak pulang2. Sebab paginya saya datang awal lagi disbanding dorang semua.

Sejak waktu itu, saya ga boleh percaya ketua saya. Sama sekali tidak. Sampai sekarang. Saya lebih hati-hati dan tidak banyak bicara. Saya doa agar Allah tunjuki yang benar2 kerja dan tidak. Saya cakap juga pada diri untuk tetap lakukan yang terbaik. Biarlah masa yang memperlihatkan segala sesuatunya.

Pelbagai fitnah saya telan mentah-mentah tanpa melakukan perlawanan. Disini saya ga punya siapa2. Saya disini hanya punya Allah. Hari-hari saat saya dapat berita. Saya doa. Ya Allah tunjuki lah kebenaran itu.
Ya, Akhirnya. Kebenaran itu datang.

Allah bagi saya kesempatan untuk melihat. Ketua saya kena hardik oleh bos 2. Dengan angkuhnya, saat bos bicara ketua saya ni berlalu begitu saja. Anda tau kenapa? Kern abos 2 saya kena fitnah juga. Tahulah orang hukum tu pasti cari tau siapa yang buat kerja. Bos 2 saya bicara sama saya kalau saya ni lah banyak kerja.

Saya cakap dalam hati. ALHAMDULILLAH. Berkali-kali saya syukur. Tidak perlu waktu lama bagi Allah untuk tunjuki kekuatanNya.

Saya tidak tahu apakah kawan2 saya mengalami hal serupa sama saya. Saya harap semuanya kuat melewati pelbagai dugaan dalam dunia kerja. Hal yang sangat diperlukan adalah SIAPKAN DIRI DENGAN ILMU-ILMU APA SAJA selain dari focus study apalagi IT. Sekalian persiapkan diri untuk jadi orang besar. Presiden maybe. PRESIDEN untuk diri sendiri.

Kerna hidup Cuma sekali. Sangat merugi bila kita tidak melakukan perbaiki kemampuan diri.
Sekarang, saya lebih tenang dalam bekerja. Ketua saya tampak lebih mendekatkan diri kepada saya. Bagaimana tidak, pekerjaan dia pun saya kena buat. Haha.

Oke, itu saja saya nak share pada anda semua. Tak sangka Ramadhan berlalu cepat semoga kita bertemu lagi ramadhan tahun depan. Aamiin. Maafkan bila ada kata-kata saya yang tak berkenan. Saya manusia yang tak luput dari salah. Maafkan saya ya.

Jangan lupa untuk kita senantiasa belajar dari apapun yang terjadi pada diri. Senantiasa perbaharui niat dan kemampuan diri. Dan JANGAN TAKUT DENGAN PENILAIAN BURUK ORANG. Kita hidup bukan untuk menyenangkan hati semua orang kok. Oke..

Selamat pulang kampung. Saya pun pulang hari ini. Harap-harap tak jem. 🙂

Salam,
Perempuan yang sedang berusaha memperbaiki diri.

Amira

Sumber & Kredit: iiumc

Viral Malaysia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *