Pinggan Kaca dan Polisterin

Posted on
Pinggan Kaca dan Polisterin

Pinggan Kaca dan Polisterin

Assalamualaikum.

Salam lebaran buat semua. Musim raya ni memang seronok kita ziarah menziarah dan buka rumah menerima kehadiran tetamu. Amalan mengeratkan silaturrahim sepatutnya kita teruskan. Di kesempatan ini, saya ingin berkongsi rasa berkenaan isu penggunaan pinggan kaca ke polistrin yang kadang2 nampak remeh tapi boleh kasi raya yang seronok jadi tak seronok. Isu kecil sahaja kan. Peredaran zmaan dan perbezaan generasi x,y dan z mungkin ada pendapat berbeza nak guna yang mane satu, yang mane yang senang dan tak renyah.

Di hari raya, golongan nenek dan ibu akan minta keluarkan segala pinggan cawan kaca untuk hidangan. Tapi bagi setengah kami pinggan cawan baik guna polistrin sahaja. Dahulu masa sayan kecil2, saya dan sepupu selalu gilir2 untuk basuh pinggan. kadang ngelat2 pun tapi kami akan bergilir atau basuh sama dengan mak sedara. yelah masa tu nak main, nak sembang lagi, nak jalan raya, nak tambah hidangan lagi pun da banyak kerja. Tapi masih boleh buat sama2.

Sekarang saya sudah kawen dan ada anak kecik jadi terbatas sedikit nak tolong2 ni. Ipar2 pun sibuk melayan karenah anak. Saya tengok adik2 dan anak sedara sekarang bukan nak ke dapur. sibuk main hp, selfie sana sini. yelah pakai baju da cantik2 takkan nak basah2 pulak. Kalau panggil tolong pun ngelat. Jadi kami sekarang memilih untuk pakai polistrin sahaja. Tapi mak kita bantah sangat2. Katanya pemalas la, tak muliakan tetamu la. Tapi kerja perempuan masa raya semamngnya banyak. Nak masak, top up lauk lagi, berkemas dengan generasi muda yang tak ke dapur. Kadang kita balik kampung lama x jumpa keluarga sedara, banyak isu nak sembang bagai. Semua main letak je pinggan cawan. Pastu bila habis kelam kabut nak basuh yang banyak2 tu.

Polistrin ni bukan mahal sangat pun. Saya sebenarnya seorang yang go green jugak. Tapi bila raya atau buat event ni memang tak dapat nak hadap basuh membasuh ni lagi2 kalau tak dapat kerjasama orang lain. Ye raya jangan la nak merungut, tetamu pembwa rezeki tetapi kalau ada yang malas turun buat kerja dapur sama keseronokkan raya jadi hilang. Geram pulak yang ada. Sekarang pun saya pergi rumah sedara ramai yang guna polistrin pastu balik mak akan cakap x patotla. Berhuhu ajelah dengan mak ni.

Raya ni untuk keseronakkan jumpa saudara mara, bermaafan dengan sekarang susah nak jumpa semua sibuk. Kesimpulan saya di sini, bagi saya bukanlah teruk kita hidang orang pakai polistrin. Kalau pakai pinggan cawan kaca pun, tolonglah sama2 buat kerja. yang ada anak dara tu latihlah anak untuk turun padang sama. Dulu saya adik beradik buat jadual lagi supaya xda yang ngelat.

Yang benar,
Generasi Y

lililalalulu

Sumber & Kredit: iiumc

Viral Malaysia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *