Keberkatan Sedekah

Posted on
Keberkatan Sedekah

Keberkatan Sedekah

Assalamualaikum, Terima kasih admin kerana sudi menyiarkan confession aku ini. Disebabkan hari ini adalah hari terakhir ramadhan pada tahun 2017 ini, jadi aku ingin bercerita tentang bulan ramadhan. Sebelum ini, aku terlalu mengejar dunia, sehingga aku lupa tanggungjawab kepadaNya. Aku terlalu mementingkan kerja, sehingga solat di akhir waktu. Setiap hari aku akan berbuka puasa di luar atas ajakan rakan-rakan aku, sehingga selalu aku meninggalkan solat. Aku tidak pernah menjaga hubungan aku denganNya.

Aku diberhentikan kerja kerana prestasi kerja yang tidak memuaskan. Hampir setahun aku mencari pekerjaan, pelbagai temuduga aku hadiri tetapi satu pun tidak menawarkan aku untuk bekerja. Apa sahaja yang aku lakukan, langsung tidak mendatangkan hasil, semuanya pasti akan gagal.

Tibalah ramadhan tahun ini, aku bertekad untuk berubah. Aku solat awal waktu, aku membaca alquran, aku buat segala solat sunat dan aku berdoa supaya aku mendapat pekerjaan kerana duit simpanan aku sudah hampir habis. Aku langsung tidak menampakkan hasilnya. Lalu aku mula berputus asa, aku berhenti melakukan solat sunat, tetapi aku masih menjaga solat fardhuku. Satu hari aku ke masjid untuk menunaikan solat, dan aku memberi sedekah ke tabung masjid separuh daripada duit yang aku ada walaupun pada waktu itu aku memang tudak mempunyai duit dangan sangat memerlukan duit. Aku ikhlaskan apa yang aku bagi.

Aku menangis dan berdoa supaya Allah memurahkan rezekiku. Dan beberapa hari selepas aku bersedekah, aku menampakkan hasilnya. Rakanku membayar hutang yang telah lama aku pinjamkan padanya. Kemudian aku menang hadiah wang tunai daripada peraduan yang aku sertai yang aku sendiri tidak ingat lagi tentangnya. Aku dipanggil temuduga oleh satu syarikat yang sedang membangun di Malaysia dan aku ditawarkan kerja dengan gaji yang sangat lumayan. Betullah kata orang, kita tidak akan miskin jika bersedekah, tetapi kita akan menjadi lebih kaya, oleh itu jangan takut untuk bersedekah. Dan jagalah hubungan dengan Allah, kerana bila kita jaga hubungan denganNya, Dia pasti akan menjaga kita. Alhamdulillah, ramadhan aku kali ini sangat-sangat bermakna bagi ku..

Hamba Allah

Sumber & Kredit: iiumc

Viral Malaysia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *