Gadis Ini Membawa Balik Anak Itik, Tapi Bila Ibunya Tengok, Terus Pucat Lesi Muka Dan Bergegas Ke Hospital!!.Rupa Rupanya Haiwan Itu Adalah..

Posted on


Gadis kecil menemui seekor haiwan kecil yang memiliki hidung seperti itik di luar rumah.Oleh kerana haiwan itu terlihat sangat comel, dia pun membawanya pulang ke rumah. Sangkaan nya itu merupakan anak itik.

Namun, ketika ibunya melihat anak nya membawa pulang haiwan itu, wajah nya terus berubah dan segera membawa anak nya pergi ke hospital! Ternyata haiwan yang di bawa anak nya itu adalah platipus! Sejak kebelakangan ini populasi nya cukup tinggi. Haiwan ini adalah haiwan yang kuno dan misteri.

 

Tetapi ia juga berbahaya. Kulitnya seperti kulit anjing laut dengan lipatan – lipatan yang terbentuk di beberapa bahagian tubuh. Platipus memiliki racun tertentu yang berbahaya. Walaupun tidak menyebab kan kematian, tetapi racunnya boleh menimbulkan rasa sakit yang teramat sangat. Jadi, hindarkan diri jika bertemu dengan haiwan ini!
Apa itu Platipus?
Walaupun nampak macam comel sampai jadi watak dalam Phineas & Ferb tetapi haiwan ini ada racun di kuku kakinya. Haiwan ni bertelur dalam 1-3 biji setahun. Platypus ni hidup di kawasan air tawar yang bersih sahaja & hampir pupus dulu akibat diburu untuk kulit.
Platypus adalah haiwan semi-akuatik yang banyak ditemui di bahagian timur benua Australia. Walaupun Platypus bertelur tapi ia tergolong ke dalam kelas Mamalia karena ia menyusui anaknya. Platypus juga sering dikenal dengan nama duck-billed Platypus atau Platypus berparuh itik disebabkan bentuknya yang menyerupai itik.
Suhu tubuh platypus kira-kira 32celcius. Jauh lebih rendah dari kebanyakan Mamalia lain (sekitar 38celcius). Tubuh platypus ditutupi bulu berwarna coklat yang menjaga agar tubuhnya tetap hangat. Kaki platipus berselaput seperti itik. Platypus juga memiliki paruh seperti itik. Macam itik tapi bukan itik.

Berat platypus antara di bawah 1kg sampai lebih dari 2kg. Panjang tubuhnya sekitar 30-40cm dan panjang ekornya sekitar 10-15cm (jantan) dan 8-13cm (tino). Platypus jantan lebih besar hingga 3x betinanya. Platypus juga adalah haiwan berbisa. Bisa ini digunakan dalam pertarungan perebutan wilayah atau pertempuran antara kaum seangkatan.


Masa mula2 manusia jumpa haiwan ni,mereka ingatkan ade orang sengaja jahit mulut itik pada haiwan ni,supaya nampak unik. Tetapi hakikatnya itu mulut original kilang bukan modified.
Sumber : Katak Pisang

Viral Malaysia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *