Doakan Orang Lain

Posted on

Doakan Orang Lain

Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum..Ramadhan karem..

Saya yang dulu bukanlah yg sekarang, dulu rajin dan baik sangat doakan orang lain. Bukan nak riak, masa tu zaman belajar, memang selalu doakan orang dlm diam, bila doakan orang, rasa bahagia dan seronok je.

Tapi sekarang ni dah kerja, sibuk memanjang, sibuk dengan duniawi. Dah kurang baca Al-Quran. Zikir pun kadang-kadang. Leka dengan hal-hal yang buang masa mcm bual-bual kosong. Kadang-kadang lupa orang sekeliling yang banyak tolong kita. Tapi saya tak pernah lupa doakan mak ayah la. Jiwa tak berapa tenang macam dulu dah. Lain rasa.

Ada satu hari ni, saya sedekah baju yg dah tak pakai kat mak cik cleaner tempat saya kerja. Esoknya, dia cari saya ucap terima kasih banyak-banyak. Dia suka sebab cantik. Pakaian tu biasa-biasa je pun. Mungkin dia jenis yg terima seadanya kot. Tapi mak selalu pesan, kalau nak bagi orang apa-apa, bagi yang elok-elok. Sejak saya sedekah baju, tudung kt mak cik cleaner tu, tiap kali terserempak dengan dia, dia selalu doakan saya murah rezeki, bahagia dan cepat sampai jodoh.

Kemudian memang ramah la dia, tanya dah makan ke, dah solat ke. Ucap terima kasih lagi sebab bagi baju haritu walaupun lama dah. Saya rasa lain lepas tu, mungkin sebab orang doakan untuk kita? Rasa terharu orang doakan kita. Tapi saya sekarang? Jarang doakan orang lain.

Kadang-kadang terfikir, tak susah pun nak doakan orang lain. Tak keluarkan duit. Rasanya kena ikhlas baru kita rasa bahagia. Betul tak?

Saya pernah doakan ex-bf, dulu-dulu la. Dia pernah cakap doakan dia selalu, mmg ikhlas la masa tu doakan dia. Tp sekarang tak la. Sbb dia dah kawin dengan orang lain. Hehe.

Pointnya sekarang, kalau kita doakan orang dengan ikhlas, mesti kita rasa bahagia. Hati ni lama xikhlas, kena cuci hati. Semoga bulan mulia ni lebih ikhlas dan berkat apa yang didoakan. Amin.

Perindu iman

Sumber & Kredit: iiumc

Viral Malaysia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *