Dilema Orang Yang Bekerja

Posted on
Dilema Orang Yang Bekerja

Dilema Orang Yang Bekerja

Hai kepada yang sedang membaca..

Saat ni.. saya sedang mengalami Tekanan, sebenarnya saya pun tak pasti kalau ini adalah tekanan atau saya cuma berperangai mengada-ngada.

Ni sebenarnya tekanan pasal kerja, saya ni di antara graduan yang graduate dalam bidang lain tapi bekerja dalam bidang yang lain, ni sebab saya mengamalkan sikap tak kisah, kerja la apa sekali kerja pun yang penting ada gaji dan boleh hidup. Gaji saya sangat rendah untuk pemegang degree macam saya ni, tapi waktu apply kerja saya tak kisah sebab masa tu saya kan menganggur so.. kalau di terima kerja tu pun cukup bersyukur dah,

Saya jenis yang suka belajar benda baru, teruja dengan benda yang saya belum pernah belajar dan di beri peluang untuk belajar tapi masalah nya.. saya seorang yang cepat bosan. haha! Kalau di ikutkan history pekerjaan saya.. sebenarnya saya sudah menceburi pekerjaan saya yang sekarang ni lebih 10 tahun.. ya umur saya sekarang sudah 35 tahun dan masih belum mempunyai career yang stabil dan utuh.

ya, di situlah tekanan saya ni bermula. Saya dah umur 35 tahun, kerja belum stabil, Gaji masih bawah 2K. so saya tekanan lagi sebab nak minta gaji naik dekat bos bukan senang, tekanan sebab selama saya kerja tak ada savings lagi sebab gaji cukup makan. ko bayang kan lah gaji bawah 2k kadang tu duit isi minyak kereta pun tak cukup. Saya dah bekerja dengan company ni setahun lebih, gaji naik sekali je tu pun setelah sebulan bos pertimbangkan.. hmmm saya terfikir juga, kenapa? kerja saya tak cukup baik ka? saya tak layak ka buat kerja ni? sekarang ni saya dah selalu fikir yang saya tak layak kerja sini, maybe sebab saya ni tak buat kerja dengan baik. Saya struggle sebenarnya sejak beberapa bulan yang lalu, struggle nak datang kerja, struggle nak buat kerja.. terus terang saya banyak kerja tertunggak sekarang ni sebab ni lah susah nak focus. Kadang tu saya rasa nak bercuti tapi kerja saya ni susah nak cuti.. then saya terfikir lebih baik berhenti kerja je.. tapi pun tak boleh. Kalau berhenti kerja bil air makan semua siapa mau bayar? saya bujang lagi, hidup sendiri dengan kucing kucing.. ha nanti kucing saya siapa nak bagi makan nak belikan pasir kucing lagi huhu.. tekanan lah fikir semua ni.. isssh!

Saya rasa saya cuma ada dua option sekarang ni, satu cari kerja lain dan yang kedua.. telankan saja semua perasaan yang menganggu ni dan teruskan bekerja. tapi.. this is hard. Ada tak sesiapa yang mengalami masalah yang sama dengan saya? tolonglah beri nasihat dan tips tips huhu..

Deep Ress

Sumber & Kredit: iiumc

Viral Malaysia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *