Besarnya Nikmat Sedekah

Posted on

Besarnya Nikmat Sedekah

Assalamualaikum w.b.t , disini aku nak kongsikan pengalaman yang aku alami dalam hidup aku sendiri ,

Sedekah , dulu aku tak pernah peduli pasal semua ni . Yang aku tau bila dapat gaji ,bagi mak ayah , langsaikan semua hutang kereta , hutang belajar , tapi tak pernah terfikir nak asingkan duit untuk bersedekah kepada yang memerlukan .

Tidak dinafikan, masa zaman belajar dulu memang dah didedahkan dengan besarnya pahala sedekah , tapi hati ni agak berat untuk melakukan semua tu .

Nak dijadikan cerita , satu hari sepupu aku sedang mengumpul dana untuk membantu saudara-saudara Islam di Syria, tiba tiba hati aku tergerak sangat untuk membantu

Masa tu duit aku memang tinggal cukup cukup makan utk seminggu ,nak tunggu gaji lagi lama lagi , fikir nak belanja untuk buat kenduri aku tunang lagi , banyak kali aku fikir macam mana kalau tak cukup aku nak makan bulan ni, kot kot keta rosak ke apa ke , tapi aku kuatkan hati dan yakin dengan janji Allah , bagi je cukup tak cukup belakang kira , aku dapat bagi apa yang termampu saja, aku cuma mengharapkan apa yang aku berikan tu sedikit sebanyak dapat membantu saudara Islam di sana ,

Allah maha besar , seminggu aku nak tunggu gaji ,dalam masa seminggu tu , tiap tiap hari kawan, bos tempat kerja aku bawa makanan , belanja makan diluar dan sebagainya .Berkenaan kenduri tunang pula , kakak aku menawarkan diri ingin mengeluarkan belanja untuk buat kenduri aku tunang ,

Betul lah apa yang telah Allah janjikan dalam Al Quran tentang besarnya nikmat sedekah , Allah maha Besar ,Allah maha Kaya . So ,aku ingin sematkan dalam diri aku dan pembaca , kita perlu jadikan sedekah ini satu amalan , sebab bukan semua yang kita dapat adalah hak kita , sebahagian adalah hak merela yang memerlukan , cukup tak cukup belakang kira , bagi dulu , selainnya kita serahkan pada Allah .

hamba Allah

hamba Allah

Sumber & Kredit: iiumc

Viral Malaysia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *