10 Kegunaan Listerine Yang Mungkin Korang Tidak Pernah Tahu

Posted on

Tahukah Anda Listerine sebenarnya dapat digunakan untuk berbagai penggunaan lainnya. Ikuti tulisan Hafiz Tint di bawah untuk 10 penggunaan Listerine yang dapat Anda coba sendiri di rumah.

Listerine adalah antara benda wajib yang akan aku beli dan letakkan di dalam toilet di rumah. Aku memang selalu berkumur dengan Listerine untuk pastikan mulut aku selalu wangi. Aku ajar anak aku yang berumur 9 tahun untuk amalkan hal yang sama dan itu memang bagus untuk gigi anak-anak yang suka sangat makan benda-benda manis.

Selain digunakan untuk berkumur, Listerine juga ada beberapa lagi penggunaan lain yang bagus dan efektif yang korang tak pernah tahu. Mari aku kongsikan 10 cara penggunaan lain Listerine yang dapat korang amalkan.

1. Hilangkan bau busuk pada ketiak

Tuangkan sedikit Listerine pada bola kapas atau kain putih dan sental ketiak korang. Listerine akan menghilangkan bau tengik korang tu dan memberikan bau yang lebih segar. Barulah bini korang suka kena peluk selalu.

2. Hilangkan gatal akibat gigitan serangga

Oleskan sedikit Listerine ke daerah yang kena gigitan serangga seperti semut atau nyamuk. Ini membantu meringankan iritasi dan menghindari gigitan tadi dari menjadi memar. Kalau gatal nak kahwin lain, cara ni tak efektif.

3. Membasmi kuman di toilet

Listerine bukan hanya bisa basmi kuman di dalam mulut, tetapi juga di toilet korang. Tuangkan sedikit Listerine dan sental toilet tadi dengan sikat. Kuman mati, toilet korang pun berbau wangi. Jangan sampai korang senang nak cium toilet tu pula nanti, naya.

4. Membantu hilangkan ketombe

Basahi rambut dengan sedikit air, kemudian tuangkan Listerine secukupnya ke atasnya. Pijat dan usap Listerine tu ke seluruh bagian rambut sampai terasa kedinginannya. Syoknya. Bungkus kepala dengan kain handuk selama 20 menit. Setelah itu, bilas kembali rambut korang. Lebih hemat dari korang bayar treatment for scalp kat salon.

5. Menghilangkan kutu di bulu hewan

Banyak penggemar kucing yang mengalami masalah kutu di bulu hewan peliharaan mereka. Bisa campurkan Listerine dengan air dan spray ke bulu kucing tersebut. Selain itu, bisa juga dicampur dengan sampo pemandian untuk digunakan ketika memandikan kucing tersebut. Confirm berhamburan lari kutu tu nanti mengalahkan Usain Bolt.

6. Membersihkan wajah yang berjerawat

Jika korang dah beli macam-macam pencuci muka mahal tetapi jerawat korang tak hilang-hilang, jangan korang sental dengan kertas pasir terus. Cobalah korang guna Listerine pula. Oleskan sedikit ke seluruh wajah setiap pagi dan malam. Jerawat-jerawat degil tu akan menyusut dan hilang. Barulah berbeda rupa kau dengan jalan beraspal.

7. Membasmi kuman di sikat gigi

Korang selalu sikat gigi untuk hilangkan kotoran dan kuman di gigi, tapi bagaimana kalau sikat yang korang gunakan tu pula berkuman? Tuangkan sedikit Listerine ke dalam gelas dan rendam sikat gigi korang tadi selama 2-3 jam untuk mematikan segala kuman tu. Barulah korang dapat gunakan tanpa was-was.

8. Bersihkan layar tv atau monitor komputer

Spray sedikit Listerine ke atas kain dan sapukan ke atas layar TV atau monitor komputer korang. Dijamin segala debu dan efek sidik jari akan hilang sekejap. CSI Las Vegas pun takkan berhasil sabitkan korang dengan setiap kasus.

9. Hilangkan bau busuk di dalam tong sampah

Jika korang memang malas nak cuci tong sampah di rumah tu dan korang tak suka bau sampah yang busuk, ambil kain yang tidak di pakai dan rendam dengan sedikit Listerine. Kemudian tutup tong tersebut dengan menempatkan kain tadi di atasnya. Listerine tadi akan menyerap bau tersebut.

10. Meringankan masalah kaki Anda

Tuangkan Listerine ke dalam baskom dan campurkan sedikit air dan cuka putih. Rendam kaki korang selama 30 menit ke dalam baskom tersebut. Segala jamur dan kuman yang menyebabkan kaki korang berbau busuk dan bercagu tu akan hilang. Kulit kaki pun akan lebih cantik dan sehat. Barulah layak kaki korang tu pakai sepatu Adidas NMD.

Ini antara beberapa cara lain penggunaan Listerine. Korang bolehlah mencoba. Kalau tak rajin nak coba, beli jugalah Listerine tu untuk berkumur.

Sumber : infoje

Viral Malaysia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *